آغاز عصر مدرن تبلیغات در ایران

نقص‌ها و امیدهای تبلیغات محیطی در ایران

تهران- ایرناپلاس- حدود یک قرن از آغاز عصر مدرن تبلیغات در ایران می‌گذرد و حالا این پیرمرد صد ساله در آستانه تحولی بنیادین قرار دارد. دکتر علیرضا ربیعی راد*

می‌گویم در آستانه یک تحول بنیادین، زیرا معتقدم هنوز هسته اصلی و بنیاد تبلیغات در ایران چنان که باید و شاید تغییر نکرده و الگوها و مبانی آن کمابیش بر همان سبک و سیاقی است که در زمان پیدایش‌اش وجود داشته است. اگرچه گسترش رسانه‌های جدید، تکنیک‌های تبلیغات را تغییر داده است، اما هنوز با نمونه‌های استاندارد و حرفه‌ای فاصله بسیار دارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی پیش‌رو در ایران به لحاظ روزآمدسازی با الگوهای جهانی، بیش از حوزه دیجیتال در تبلیغات محیطی یا همان بیلبوردها اجرا شده‌اند. با این حال نقص‌های تبلیغات در هر دو فضا،‌ بیشتر از موفقیت‌ها و دستاوردهایشان است.

تحلیل محتوا، روایت‌شناسی و نشانه‎‌شناسی بسیاری از آگهی‌های تجاری نشان می‌دهد نگاه صاحبان برندها و طراحان آگهی‌های تجاری، متناسب با سرعت تحول‌های تکنولوژیکی جهان، روزآمد نشده و ما در ایران هنوز مشکلات و نقص‌های بزرگی در حوزه «مخاطب‌شناسی»، «هدف‌گذاری»، «اثرسنجی» و «اخلاق حرفه‌ای» داریم؛ به بیان دقیق‌تر این که تنوع و تعدد مخاطبان در طراحی آگهی‌ها لحاظ نمی‌شود و فرایند اثرگذاری آگهی‌ها نیز هدف‌گذاری و مرحله‌بندی نمی‌شود.

در واقع تبلیغات در ایران تنها تا لحظه اکران یا انتشار پشتیبانی می‌شود، در حالی که اهمیت تبلیغات، مبتنی بر اثرگذاری بر بازارها یا افکار عمومی است و این موضوع باید به صورت سامان‌مند و مستمر بررسی و سنجش شود؛ اما در ایران چنین اتفاقی روی نمی‌دهد یا اگر معدود کسانی چنین کاری انجام می‌دهند به ندرت می‌توانند الگوهای پژوهشی قابل اتکایی پیشنهاد کنند. شاید به همین دلیل است که بیشتر محتواهای تبلیغات ایرانی بر اساس جذابیت و بدون توجه به میزان اثرگذاری طراحی می‎‌شوند. شاید این اصلی‌ترین ضعف تبلیغات در ایران باشد زیرا تبعات بسیاری به دنبال داشته و دارد.

بسیاری از فعالان این عرصه، ساده‌انگارانه تصور می‌کنند که بازانتشار آگهی‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و شکل گیری موجی از واکنش‌های کاربران به آن برای رسیدن به اهداف تجاری‌ کافی است، اما اصولا چنین چیزی در استانداردهای جهانی و کمپین‌های حرفه‌ای تبلیغات تجاری مورد توجه نیست. چنان که می‌بینید هر روز آگهی‌های تجاری متعددی در فضای مجازی مورد توجه قرار می‌گیرد اما در نهایت بازار فروش را توسعه نمی‌دهد. البته سر این رشته دراز است و باید در فرصت دیگری به جزئیات دقیق آن پرداخت.
نکته بسیار مهم دیگر این است که در کنار ضعف‌های یاد شده، باید از کم‌رنگی عنصر خلاقیت در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی هم یاد کنیم. به زعم من مفهوم «خلاقیت» در ایران، هم در تعریف، هم در تبیین و تعیّن‌بخشی دچار کژفهمی شده است. موارد بی‌شماری را می‌توان به عنوان شاهد مثال آورد که طراحان کمپین‌های تبلیغاتی به اشتباه نامش را خلاقیت یا «تبلیغات خلاقانه» می‌گذارند. اگر مجاز باشم به زبانی صریح‌تر بنویسم، باید بگویم در بسیاری از این موارد «هنجارگریزی» و «لودگی» جانشین خلاقیت شده و ازقضا -آگاهانه یا ناآگاهانه- بسیاری از همکاران ما هم به اشتباه از این رخداد به عنوان خلاقیت یاد می‌کنند.

**روزنه‌های امید

به رغم ضعف‌های بسیار که سپهر تبلیغات تجاری در ایران دارد، روزنه‌های بسیاری هم وجود دارد که ما را به رشد و تحول آن امیدوار می‌کند. «تجربه‎‌گرایی» در فضای تبلیغات ایران به ویژه در تبلیغات محیطی رو به گسترش است. منظورم از تجربه‌گرایی، گریز از قواعدی غیرواقعی و کاذب است که سال‌ها بر سر تبلیغات در ایران سایه انداخته و یک فضای خشک و کم‌رمق را ایجاد کرده بود. نسل جوان‌تر -اگرچه کج‌دار و مریز- دارد گریز از این قواعد را تجربه می‌کند. نفس این اتفاق به تنهایی قابل توجه و ارزشمند است و اگر به درستی از این فرصت استفاده شود، می‌تواند نتایج مطلوب و درخشانی داشته باشد.
نکته قابل توجه دیگر «روزآمدسازی استانداردهای بصری» و «استفاده از متریال مناسب» در اجرای بخش قابل توجهی از نمونه‌های مطالعه شده است. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز در ایران تبلیغات محیطی، پیشروتر از تبلیغات دیجیتالی است. اگر این موارد مطلوب با توسعه و رشد در محتوانویسی،‌ مخاطب‌شناسی، اثرسنجی، اخلاق حرفه‌ای و … همراه شود، ساختار تبلیغات را در ایران دچار تحولات بسیار حیاتی خواهد کرد و اتفاق‌های بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت. این امر مستلزم آن است که ضعف‌های تبلیغات در ایران را بشناسیم و برای آن‌ها راهکارهای امروزین و اثربخش ارائه کنیم.

**محدودیت‌های تبلیغات محیطی

خوشبختانه نگاه مدیران و مسئولان این حوزه هم تا حدود قابل توجهی روزآمد شده اما با این وصف، هنوز برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری وجود دارد که مانع از توسعه تبلیغات محیطی است. برخی از این قوانین دست طراحان کمپین‌ها را برای ایجاد جذابیت‌های بصری، تکنیک‌های مدرن در اجرا و ایجاد ارتباط ارگانیک میان مخاطبان و بیلبوردها بسته‌اند. امروزه در همه جای دنیا تبلیغات محیطی بخشی از زندگی رومزه شهروندان است. آگهی‌های تجاری درج شده بر بیلبوردها انعطا‌پذیر هستند و تجربه زیست شهری مخاطبان را در شهر درگیر خود می‌کنند. یعنی شهروندان می‌توانند در فضای تبلیغات محیطی حضور داشته باشند و با تکنیک‌های به کار برده شده در ‌آن‌ها، تجربه‌های متفاوت و منحصربفردی را از سر بگذرانند.

متاسفانه برخی قوانین روزآمد نشده در ایران، امکان بروز چنین خلاقیت‌هایی را سلب کرده است. تعامل بیشتر فعالان این عرصه با مدیران شهر و مسئولان دولتی می‌تواند راهگشای این مشکل باشد. به هر حال توسعه، یک امر همه جانبه است. توسعه تبلیغات در ایران از یک سو مستلزم ارتقای کیفی سطح تبلیغات است و از سوی دیگر نیازمند پویایی قوانین و مقرراتی که در این بخش جاری و ساری است. نمی‌توان بخشی از یک مدل را توسعه داد در حالی که دیگر بخش‌های وابسته به آن توسعه نیافته باقی مانده باشد. رفع نواقص و محدودیت‌های غیرضروری یادشده می‌تواند صد سالگی تبلیغات مدرن در ایران را نقطه اصلی تحول و توسعه کند.

1 کامنت

تبلیغات محیطی چیست و انواع روش های آن کدامند؟ - آوای صدرا رسانه
پاسخ
November 19, 2024 at 1:00 pm

[…] از مناسب ترین این روش ها تبلیغات محیطی است که با توجه به گستردگی سطح فروش و خدمات شرکت های […]

نظر خود را بنویسید

دولت آینده و چالش‌های تبلیغات تجاری در ایران

سامان بخشی حوزه تبلیغات تجاری در ایران

نقش تبلیغات محیطی در فروش محصولات و خدمات

بررسی نقش تبلیغات محیطی در فروش محصولات

حوزه «تبلیغات» نیاز به پژوهش و تالیف کتاب دارد

در گفت و گو با ایرنا بیان شد:

تاریخچه تحلیلی تبلیغات تجاری مدرن در ایران

روایتی تارخی از تحولات تبلبغات مدرن در ایران

از جارچی‌ها تا شبکه های اجتماعی

جلد نخست کتاب «تاریخچه تحلیلی تبلیغات تجاری در ایران» نوشته علیرضا ربیعی‌راد به تازگی وارد بازار کتاب شده است. این…

لوازم خانگی ایرانی

تاثیر ممنوعیت واردات لوازم خانگی بر تولید لوازم خانگی داخلی

آداب درست رفتن روی بیلبورد

یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغی در دنیا استفاده از تبلیغات محیطی است. نوعی از تبلیغات که خواه‌ناخواه پیش روی مخاطب…

از تولید داخلی تا زنجیره تولید داخلی

هم اکنون در جریان تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری، آنچه بیش از هر چیزی مورد توجه نامزد‌ها و…

نظم نوین اقتصادی و دولت آینده

تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

زنجیر سنگین مقررات دولتی در پای تولید ملی

قواعد نام‌گذاری کالاهای ایرانی

بررسی زیان ۵۰ درصدی کرونا به درآمدهای تبلیغات محیطی

ابعاد خسارت کرونا به جنبه‌های مختلف درآمدی شرکت‌های تبلیغاتی

نادیده گرفتن تبلیغات تجاری در گفتمان اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یا تولید ملی

تحریـم ها فرصـتی بـرای تحول اقتصادی

تحول اقتصادی ایران

اقتصاد ملی در آستانه قرن پانزدهم

جراحی بزرگ اقتصاد ایران بخاطر تحریم‌ها

جرقه های امیدبخش برای اقتصاد ایران در آستانه قرن پانزدهم

اقتصاد ایران در قرن پانزدهم

ایجاد یک شعار تبلیغاتی ماندگار

عوامل مؤثر بر شعار تبلیغاتی خوب

ویژگی هایی بیلبورد تبلیغاتی خوب

قدیمی ترین ابزارهای تبلیغات

ایده پردازی بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه

چگونه خلاقیت و ایده را در تبلیغات محیطی قابل لمس تر کنیم؟

تبلیغات محیطی چیست و انواع روش های آن کدامند؟

تبلیغات محیطی

نگاهی نو به مفهوم و مصداق تولید ملی

تولید ملی

موسسه آوای صدرا رسانه رسانه برتر محیطی

پنجمین جشنواره تبلیغات ایران

تبلیغات، ‌ستونی مهم در رونق تولید ملی

تبلیغات زیربنای رونق

آسیب شناسی تبلیغات شهری

در ایران تبلیغی که صرفا زنان را هدف قرار دهد، نداریم

ایده پردازی و اجرای رسانه تبلیغاتی “های برد” در سطح شهر تهران

طراحی و اجرای های‌برد

تقدیر بانک ملی ایران از موسسه آوای صدرا رسانه

اعطای لوح سپاس بانک ملی به آوای صدرا

ویروس کرونا

کرونا یکی از انواع ویروس‌های سیستم تنفسی

تبلیغات شهری چگونه با هنجارهای عمومی در تعارض قرار می‌گیرد؟

فقر خلاقیت در تبلیغات محیطی

آوای صدرا دارای رتبه نخست در رتبه‌بندی شرکت‌های تبلیغاتی

تا باد چنین بادا

جای خالی «تبلیغات تجاری» در زنجیره اقتصاد ملی!

تبلیغات تجاری در زنجیره اقتصاد ملی

جاده‌خواری بلای جان مسافران شده است

جاده‌خواری در کنار واژه‌هایی نظیر جنگل‌خواری و دریاخواری

درس برندهای دهه شصتی برای برندهای دهه نود

کدام برندها به یادتان می‌آید؟

تابلوهای لایت باکس

جعبه‌های لایت باکس

تبلیغات همسان چیست؟

روش‌های نوین تبلیغات اینترنتی

آوای صدرا رسانه؛ نام برگزیده در توسعه تبلیغات ایران

چهارمین دوره جشنواره تبلیغات ایران

سازهایی که با آهنگ شهری هماهنگ میشوند

چرا حال خیابان ولیعصر خوب نیست؟

آوای صدرا رسانه در صدر کانون‌های تبلیغاتی پایتخت

رتبه‌بندی شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی تهران

مداخله در عرصه‌های عمومی شهر

دومین سالانه هنرهای شهری بهارستان

نمادمحوری و تخیل

هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران

جلسه هم اندیشی شرکت های تبلیغات محیطی برگزار شد

مشکلات موجود در حوزه تبلیغات محیطی

ولیعصر ویترین تمدن و توسعه است

خیابان ولیعصر، میراث معماری و شهرسازی تهران

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی یا برنامه جامع تبلیغات

تبلیغات نادرست حاصل بی تدبیری کیست؟

پررنگ شدن بازار تبلیغات محیطی

استرابورد چیست؟

استرابورد عضو جدید در حوزه رسانه محیطی

شایبه‌های قیمت‌گذاری بر بیلبوردهای تهران

نرخ عجیب و غریب بیلبوردهای تبلیغاتی

همپوشانی تابلو ها در تبلیغات محیطی

شاید کم‌تر کسی به ارتباط بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده‌ها و تصادفات بین جاده‌ای فکر کرده باشد اما واقعیت این است…

نقدی بر شاخص‌های غیراستاندارد در بیلبوردهای جاده ای

جانمایی غیراستاندارد بیلبوردهای جاده‌ای

دو راهی در پیش روی سازمان زیباسازی شهر تهران

شفافیت حلقه پنهان یا گم شده

نقدی بر تبلیغات محیطی شهر تهران

آلودگی بصری

راه و چاه برندسازی کالاهای ایرانی

شیوه‌های بازارسازی برای محصولات ساخت ایران

اروتیسم اگزجره در تبلیغات محیطی شهرهای ایران

آثار و پیامدهای بیلبوردها بر زندگی شهروندان

اروتیسم و تبلیغات شهری در تهران

عصرایران؛ علیرضا ربیعی راد- شهر تهران با بیش از دو هزار سازه تبلیغاتی در حاشیه ‌اتوبان‌ها و خیابان‌ها یک شهر تبلیغاتی بزرگ…

کاربرد دستگیره‌های تبلیغاتی

نگاهی بر تبلیغات پروموشنی

تاریخچه تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی را بی شک قدیمی ترین روش تبلیغاتی باید دانست. تبلیغات محیطی به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات…

تعرفه‌های نجومی تبلیغات محیطی در پایتخت

حمایت شورای ششم از تولید ملی

افتتاح نمایشگاه حجب

پیام مدیر عامل موسسه آوای صدرا رسانه بمناسبت میلاد حضرت زهرا و افتتاح نمایشگاه حجب در این روزهای مبارک میلاد…