هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران

نمادمحوری و تخیل

پریسا ایمانی

اثر حجمی محمد مروستی که در هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران ارائه شده، یکی از ویژگی‌هایی را دنبال می کند که می‌توان آن را فارغ از ارزش گذاری بخشی از مجسمه سازی این سال‌های ایران به نوعی نگاه نماد محور نسبت داد. رویکردی که پیش از هرچیز بر تبیین و معرفی نمادهای مورد نظر هنرمند استوار است و بیش از گذشته از کارکردهای سنتی مجسمه‌ها دور می‌شود و در سایه فراغت از محدودیت‌های قالبی مجسمه‌های بازنمایانه، حتی به مختصات آشنای مجسمه‌ها از قبیل اندازه‌های بزرگ و وحدت در ماده بی اعتنایی نشان می دهد.

در این اثر شخصیت بخشیدن و حیات و جنبش دادن به اشیا و عناصر در نبود تاثیرات و قوانین ساخته بشر فضایی تازه و تصویری بدیع از جهان را پیش چشم می‌گذارد که لزوما بی‌حاصل و بی‌سرانجام نیست. انسانی که اکنون در جایگاه موضوع اثر قرار می‌گیرد در فرجام پدیدآورنده خیر و شر توامان پنداشته شده است. شاید هم نشان دهنده نوعی از ناهنجاری که دیگر محدود به رفتار یک فرد نیست بلکه نماد دنیای به شدت مصرف‌گرا و رسانه‌ای امروزی است . نگاهی که باعث می‌شود حقیقت آن‌طورکه باید و شایسته است خود را نشان ندهد و آنچه روبه روی آن قرار داریم تنها واقعیتی مجازی است. اثر به وضوح نمایش نسخه های متعدد از یک موجودیت اما در وضعیت هایی متفاوت از یکدیگر است. این نوعی از فضاسازی که با همان تم فراگیر ناهنجاری چشم‌اندازها همساز است، این تصور را تایید می‌کند و بر بیان گری اثر می‌افزاید. هنگامی که به این تقسیم‌بندی فضایی نوعی رنگ‌گزینی نمادین اضافه می‌شود ، نتیجه متکثری به دست می‌آید. گاهی اثر کیفیتی وهمی پیدا کرده ، گاهی ارجاع‌های مبهمی به حیات روزمره پدید آمده و گاهی نوعی خشونت به وجود آورده است که به فاصله‌گذاری هنرمند در پرداختن به موضوعات ملموس منجر شده است.

اثری که در اینجا با ان روبه رو هستیم در حقیقت در بخشی از کارکردهایش از چیدمان عناصر در خلق یک اثر بهره می برد؛ امری که قرار است بعد دیگری به اثر بیفزاید و علاوه بر جلوه و نمود پویا‌تر و درگیرکننده برغنای بصری اثر هم بیافزایند. رویکردی که قصد دارد با استفاده از امکاناتی همچون چیدمان‌ و ابزارهای انضمامی خلق هنری اثری متفاوت و البته معنامحور را به مخاطب ارائه دهد. اثری که در هر حال رهیافت اصلی اش را در امتزاج و در آمیختن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در بیان گری دنبال می کند.

آیا پرتره‌ تکثیر شده در این اثر را باید خودنگاره‌هایی دانست که به بیان بی‌واسطه‌ خود یا وسوسه‌ی کنکاش هنرمند در وجود خود را دنبال می کنند یا آنچه همزمان آشکار می‌کنند، خود بیرونی است که به وسیله چهره و خصوصیات متمایز‌کننده آن شکل می‌گیرد.ایا چنین نیست که خود درونی پنهان که توسط چهره مرئی فقط به آن اشاره می‌شود و به واسطه این ویژگی‌ها و رفتار بیرونی، تمامی چهره‌ها و پرتره‌ها به منزله اشاره‌های شخصیت و خلق بیرونی‌اش می‌شوند؟

هرچه هست؛ این نگاه تلاش می‌کند تخیل و قواعد شکننده آن را وارد روایت‌ اثرش کند و بر این اساس رنگ و روی واقعیت‌گریزی به پدیده‌ها بدهد. غلبه دادن روح تخیل یا شکستن قواعد واقعیت و ملزومات منطقی جهان واقعی، اثر را با کارکردهای واقعی و ضروریاتش فاصله می دهد، با عنصر خیال هنرمند سر و شکلی متفاوت می گیرد و بر مبنای اوهام و تفنن او ظهور می‌یابد.

نظر خود را بنویسید

دولت آینده و چالش‌های تبلیغات تجاری در ایران

سامان بخشی حوزه تبلیغات تجاری در ایران

نقش تبلیغات محیطی در فروش محصولات و خدمات

بررسی نقش تبلیغات محیطی در فروش محصولات

حوزه «تبلیغات» نیاز به پژوهش و تالیف کتاب دارد

در گفت و گو با ایرنا بیان شد:

تاریخچه تحلیلی تبلیغات تجاری مدرن در ایران

روایتی تارخی از تحولات تبلبغات مدرن در ایران

از جارچی‌ها تا شبکه های اجتماعی

جلد نخست کتاب «تاریخچه تحلیلی تبلیغات تجاری در ایران» نوشته علیرضا ربیعی‌راد به تازگی وارد بازار کتاب شده است. این…

لوازم خانگی ایرانی

تاثیر ممنوعیت واردات لوازم خانگی بر تولید لوازم خانگی داخلی

آداب درست رفتن روی بیلبورد

یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغی در دنیا استفاده از تبلیغات محیطی است. نوعی از تبلیغات که خواه‌ناخواه پیش روی مخاطب…

از تولید داخلی تا زنجیره تولید داخلی

هم اکنون در جریان تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری، آنچه بیش از هر چیزی مورد توجه نامزد‌ها و…

نظم نوین اقتصادی و دولت آینده

تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

زنجیر سنگین مقررات دولتی در پای تولید ملی

قواعد نام‌گذاری کالاهای ایرانی

بررسی زیان ۵۰ درصدی کرونا به درآمدهای تبلیغات محیطی

ابعاد خسارت کرونا به جنبه‌های مختلف درآمدی شرکت‌های تبلیغاتی

نادیده گرفتن تبلیغات تجاری در گفتمان اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یا تولید ملی

تحریـم ها فرصـتی بـرای تحول اقتصادی

تحول اقتصادی ایران

اقتصاد ملی در آستانه قرن پانزدهم

جراحی بزرگ اقتصاد ایران بخاطر تحریم‌ها

جرقه های امیدبخش برای اقتصاد ایران در آستانه قرن پانزدهم

اقتصاد ایران در قرن پانزدهم

ایجاد یک شعار تبلیغاتی ماندگار

عوامل مؤثر بر شعار تبلیغاتی خوب

ویژگی هایی بیلبورد تبلیغاتی خوب

قدیمی ترین ابزارهای تبلیغات

ایده پردازی بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه

چگونه خلاقیت و ایده را در تبلیغات محیطی قابل لمس تر کنیم؟

تبلیغات محیطی چیست و انواع روش های آن کدامند؟

تبلیغات محیطی

نگاهی نو به مفهوم و مصداق تولید ملی

تولید ملی

موسسه آوای صدرا رسانه رسانه برتر محیطی

پنجمین جشنواره تبلیغات ایران

تبلیغات، ‌ستونی مهم در رونق تولید ملی

تبلیغات زیربنای رونق

آسیب شناسی تبلیغات شهری

در ایران تبلیغی که صرفا زنان را هدف قرار دهد، نداریم

ایده پردازی و اجرای رسانه تبلیغاتی “های برد” در سطح شهر تهران

طراحی و اجرای های‌برد

تقدیر بانک ملی ایران از موسسه آوای صدرا رسانه

اعطای لوح سپاس بانک ملی به آوای صدرا

ویروس کرونا

کرونا یکی از انواع ویروس‌های سیستم تنفسی

تبلیغات شهری چگونه با هنجارهای عمومی در تعارض قرار می‌گیرد؟

فقر خلاقیت در تبلیغات محیطی

آوای صدرا دارای رتبه نخست در رتبه‌بندی شرکت‌های تبلیغاتی

تا باد چنین بادا

جای خالی «تبلیغات تجاری» در زنجیره اقتصاد ملی!

تبلیغات تجاری در زنجیره اقتصاد ملی

نقص‌ها و امیدهای تبلیغات محیطی در ایران

آغاز عصر مدرن تبلیغات در ایران

جاده‌خواری بلای جان مسافران شده است

جاده‌خواری در کنار واژه‌هایی نظیر جنگل‌خواری و دریاخواری

درس برندهای دهه شصتی برای برندهای دهه نود

کدام برندها به یادتان می‌آید؟

تابلوهای لایت باکس

جعبه‌های لایت باکس

تبلیغات همسان چیست؟

روش‌های نوین تبلیغات اینترنتی

آوای صدرا رسانه؛ نام برگزیده در توسعه تبلیغات ایران

چهارمین دوره جشنواره تبلیغات ایران

سازهایی که با آهنگ شهری هماهنگ میشوند

چرا حال خیابان ولیعصر خوب نیست؟

آوای صدرا رسانه در صدر کانون‌های تبلیغاتی پایتخت

رتبه‌بندی شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی تهران

مداخله در عرصه‌های عمومی شهر

دومین سالانه هنرهای شهری بهارستان

جلسه هم اندیشی شرکت های تبلیغات محیطی برگزار شد

مشکلات موجود در حوزه تبلیغات محیطی

ولیعصر ویترین تمدن و توسعه است

خیابان ولیعصر، میراث معماری و شهرسازی تهران

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی یا برنامه جامع تبلیغات

تبلیغات نادرست حاصل بی تدبیری کیست؟

پررنگ شدن بازار تبلیغات محیطی

استرابورد چیست؟

استرابورد عضو جدید در حوزه رسانه محیطی

شایبه‌های قیمت‌گذاری بر بیلبوردهای تهران

نرخ عجیب و غریب بیلبوردهای تبلیغاتی

همپوشانی تابلو ها در تبلیغات محیطی

شاید کم‌تر کسی به ارتباط بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده‌ها و تصادفات بین جاده‌ای فکر کرده باشد اما واقعیت این است…

نقدی بر شاخص‌های غیراستاندارد در بیلبوردهای جاده ای

جانمایی غیراستاندارد بیلبوردهای جاده‌ای

دو راهی در پیش روی سازمان زیباسازی شهر تهران

شفافیت حلقه پنهان یا گم شده

نقدی بر تبلیغات محیطی شهر تهران

آلودگی بصری

راه و چاه برندسازی کالاهای ایرانی

شیوه‌های بازارسازی برای محصولات ساخت ایران

اروتیسم اگزجره در تبلیغات محیطی شهرهای ایران

آثار و پیامدهای بیلبوردها بر زندگی شهروندان

اروتیسم و تبلیغات شهری در تهران

عصرایران؛ علیرضا ربیعی راد- شهر تهران با بیش از دو هزار سازه تبلیغاتی در حاشیه ‌اتوبان‌ها و خیابان‌ها یک شهر تبلیغاتی بزرگ…

کاربرد دستگیره‌های تبلیغاتی

نگاهی بر تبلیغات پروموشنی

تاریخچه تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی را بی شک قدیمی ترین روش تبلیغاتی باید دانست. تبلیغات محیطی به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات…

تعرفه‌های نجومی تبلیغات محیطی در پایتخت

حمایت شورای ششم از تولید ملی

افتتاح نمایشگاه حجب

پیام مدیر عامل موسسه آوای صدرا رسانه بمناسبت میلاد حضرت زهرا و افتتاح نمایشگاه حجب در این روزهای مبارک میلاد…