تولید ملی

نگاهی نو به مفهوم و مصداق تولید ملی

چندین سال است که «تولید ملی» به یکی از ترم‌های پرکاربرد در گفتمان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران بدل شده است. اصطلاحی که در عین کاربرد بسیارش، در مصداق‌یابی دچار کج‌فهمی است. مطلب از این قرار است که در بسیاری از متون رسانه‌ای، موضع‌گیری‌های کارشناسانه و حتی بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی، مصداق توجه به «تولید ملی» افزایش کمیت (و در بهترین حالت کیفیت) محصولاتی است که در داخل کشور تولید می‌شود.

در واقع مصادیق این مفهوم، بی‌توجه به سه‌گانه «تولید»، «توزیع» و «مصرف» عموما در یک بخش از چرخه اقتصادی متمرکز شده‌‌اند. به بیان دیگر گویی صاحبنظران اقتصادی از یک سو و تصمیم‌سازان و مجریان اقتصادی کشور از سوی دیگر دو بخش بسیار پراهمیت دیگر یعنی توزیع و مصرف را در مصداق‌یابی اصطلاح «تولید ملی» دخیل نمی‌دانند.

این در حالی است که رشد و توسعه در تولید باید همزمان و همطراز با رشد و توسعه در سیستم‌های توزیعی و تبیین الگوهای مصرف باشد، در غیر این صورت اقتصاد کشور نمی‌تواند از مواهب افزایش (کمی و کیفی) تولید بهره‌مند شود زیرا زیرساخت‌های لازم و کافی برای حفظ چرخه جدید تولید وجود ندارد و بنگاه‌های تولیدی را با ورشکستگی مواجه خواهد کرد. برخی جامعه‌شناسان چنین وضعیتی را با عنوان توسعه «نامتوازن، ناموزون و ناهمزمان» یاد می‌کنند.

اصل بر آن است که توسعه تولید ملی ابتدا بر مبنای توسعه در سه بخش اصلی یک چرخه کامل اقتصادی (تولید، توزیع و مصرف) فهم شود و سپس برنامه کلان توسعه تولید ملی با حضور متخصصان هر سه بخش این چرخه مطالعه شود تا در ادامه تصمیم‌گیران و مسئولان اجرایی هر حوزه، مسیرهای دسترسی به اهداف کلان را امکان‌سنجی کنند.

نکته مهم‌تر آن است که در روال مدیریت کسب‌وکارها، ابتدا بازار هدف تعیین، ارزیابی و آماده می‌شود و سپس کالا یا خدماتی که مد نظر است راهی توزیع و بازار می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از الگوهای توسعه تولید ملی در ایران، اولویت بر افزایش میزان تولید کالا (تبدیل مواد اولیه به محصول) است. طبیعی است که این ایده برای توسعه تولید ملی به شکست می‌انجامد و در هر دوره‌ای با صرف هزینه‌های بسیار، صدمات مالی بسیاری به جامعه وارد می‌کند زیرا حمایت‌های دولتی عمدتا منجر به شکل‌گیری بنگاه‌های تولیدی نمایشی، جوانمرگ یا زیان‌ده می‌شود.

اما برای حل این مساله چه باید کرد؟ کارشناسان بازار می‌گویند مهم‌ترین مساله در بازار، تبلیغ است. تبلیغ محل تلاقی نیازها و هویت مشتریان است. یعنی همزمان که نیازهای مخاطب و کارایی کالاها یا خدمات را معرفی می‌کند، در شکل‌گیری هویت مصرف‌کننده آن کالا یا خدمت نیز نقش ایفا می‌کند. این نقطه، گرانیگاه اصلی بازار است؛ آنجا که الگوهای ارزشی و هویتی فرد با شیوه مصرف او پیوند می‌خورد.

مصداق ساده این ایده چنان است که برای مثال تا زمانی که شهروندان ایرانی لباس تولیدی ترکیه را باکیفیت‌تر از پیراهن وطنی خود تصور کنند، امکان شکل گیری بازار برای برندهای لباس ایرانی فراهم نخواهد بود. این در حالی است که مشتری ایرانی کالای غیرایرانی افزون بر کیفیت اجناس و قیمت آن،‌ ارزش افزوده‌ دیگری را برای مقایسه دو جنس ایرانی یا غیرایرانی لحاظ نمی‌کند که آن عنصر هویت است. به این معنی که کالا یا خدمت ایرانی باید برای یک شهروند ایرانی دربردارنده معنای «هم‌وطنی» باشد.

اصولا باور به این مفاهیم چه از سوی تولیدکننده چه از سوی مصرف‌کننده و چه در ساختار الگوهای تولید، توزیع و مصرف مبتنی بر ایجاد بستری مناسب برای تبلیغات محصولات است. تبلیغات در تعریف هویت کالا، تبیین توانمندی اقتصادی در یک جامعه، توسعه سرمایه اجتماعی در حوزه اقتصاد و تحقق الگوی «تولید ملی» نتیجه بی‌واسطه و مستقیم دارد.

 منبع خبر: خبرگزاری فارس

نظر خود را بنویسید

دولت آینده و چالش‌های تبلیغات تجاری در ایران

سامان بخشی حوزه تبلیغات تجاری در ایران

نقش تبلیغات محیطی در فروش محصولات و خدمات

بررسی نقش تبلیغات محیطی در فروش محصولات

حوزه «تبلیغات» نیاز به پژوهش و تالیف کتاب دارد

در گفت و گو با ایرنا بیان شد:

تاریخچه تحلیلی تبلیغات تجاری مدرن در ایران

روایتی تارخی از تحولات تبلبغات مدرن در ایران

از جارچی‌ها تا شبکه های اجتماعی

جلد نخست کتاب «تاریخچه تحلیلی تبلیغات تجاری در ایران» نوشته علیرضا ربیعی‌راد به تازگی وارد بازار کتاب شده است. این…

لوازم خانگی ایرانی

تاثیر ممنوعیت واردات لوازم خانگی بر تولید لوازم خانگی داخلی

آداب درست رفتن روی بیلبورد

یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغی در دنیا استفاده از تبلیغات محیطی است. نوعی از تبلیغات که خواه‌ناخواه پیش روی مخاطب…

از تولید داخلی تا زنجیره تولید داخلی

هم اکنون در جریان تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری، آنچه بیش از هر چیزی مورد توجه نامزد‌ها و…

نظم نوین اقتصادی و دولت آینده

تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

زنجیر سنگین مقررات دولتی در پای تولید ملی

قواعد نام‌گذاری کالاهای ایرانی

بررسی زیان ۵۰ درصدی کرونا به درآمدهای تبلیغات محیطی

ابعاد خسارت کرونا به جنبه‌های مختلف درآمدی شرکت‌های تبلیغاتی

نادیده گرفتن تبلیغات تجاری در گفتمان اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یا تولید ملی

تحریـم ها فرصـتی بـرای تحول اقتصادی

تحول اقتصادی ایران

اقتصاد ملی در آستانه قرن پانزدهم

جراحی بزرگ اقتصاد ایران بخاطر تحریم‌ها

جرقه های امیدبخش برای اقتصاد ایران در آستانه قرن پانزدهم

اقتصاد ایران در قرن پانزدهم

ایجاد یک شعار تبلیغاتی ماندگار

عوامل مؤثر بر شعار تبلیغاتی خوب

ویژگی هایی بیلبورد تبلیغاتی خوب

قدیمی ترین ابزارهای تبلیغات

ایده پردازی بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه

چگونه خلاقیت و ایده را در تبلیغات محیطی قابل لمس تر کنیم؟

تبلیغات محیطی چیست و انواع روش های آن کدامند؟

تبلیغات محیطی

موسسه آوای صدرا رسانه رسانه برتر محیطی

پنجمین جشنواره تبلیغات ایران

تبلیغات، ‌ستونی مهم در رونق تولید ملی

تبلیغات زیربنای رونق

آسیب شناسی تبلیغات شهری

در ایران تبلیغی که صرفا زنان را هدف قرار دهد، نداریم

ایده پردازی و اجرای رسانه تبلیغاتی “های برد” در سطح شهر تهران

طراحی و اجرای های‌برد

تقدیر بانک ملی ایران از موسسه آوای صدرا رسانه

اعطای لوح سپاس بانک ملی به آوای صدرا

ویروس کرونا

کرونا یکی از انواع ویروس‌های سیستم تنفسی

تبلیغات شهری چگونه با هنجارهای عمومی در تعارض قرار می‌گیرد؟

فقر خلاقیت در تبلیغات محیطی

آوای صدرا دارای رتبه نخست در رتبه‌بندی شرکت‌های تبلیغاتی

تا باد چنین بادا

جای خالی «تبلیغات تجاری» در زنجیره اقتصاد ملی!

تبلیغات تجاری در زنجیره اقتصاد ملی

نقص‌ها و امیدهای تبلیغات محیطی در ایران

آغاز عصر مدرن تبلیغات در ایران

جاده‌خواری بلای جان مسافران شده است

جاده‌خواری در کنار واژه‌هایی نظیر جنگل‌خواری و دریاخواری

درس برندهای دهه شصتی برای برندهای دهه نود

کدام برندها به یادتان می‌آید؟

تابلوهای لایت باکس

جعبه‌های لایت باکس

تبلیغات همسان چیست؟

روش‌های نوین تبلیغات اینترنتی

آوای صدرا رسانه؛ نام برگزیده در توسعه تبلیغات ایران

چهارمین دوره جشنواره تبلیغات ایران

سازهایی که با آهنگ شهری هماهنگ میشوند

چرا حال خیابان ولیعصر خوب نیست؟

آوای صدرا رسانه در صدر کانون‌های تبلیغاتی پایتخت

رتبه‌بندی شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی تهران

مداخله در عرصه‌های عمومی شهر

دومین سالانه هنرهای شهری بهارستان

نمادمحوری و تخیل

هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران

جلسه هم اندیشی شرکت های تبلیغات محیطی برگزار شد

مشکلات موجود در حوزه تبلیغات محیطی

ولیعصر ویترین تمدن و توسعه است

خیابان ولیعصر، میراث معماری و شهرسازی تهران

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی یا برنامه جامع تبلیغات

تبلیغات نادرست حاصل بی تدبیری کیست؟

پررنگ شدن بازار تبلیغات محیطی

استرابورد چیست؟

استرابورد عضو جدید در حوزه رسانه محیطی

شایبه‌های قیمت‌گذاری بر بیلبوردهای تهران

نرخ عجیب و غریب بیلبوردهای تبلیغاتی

همپوشانی تابلو ها در تبلیغات محیطی

شاید کم‌تر کسی به ارتباط بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده‌ها و تصادفات بین جاده‌ای فکر کرده باشد اما واقعیت این است…

نقدی بر شاخص‌های غیراستاندارد در بیلبوردهای جاده ای

جانمایی غیراستاندارد بیلبوردهای جاده‌ای

دو راهی در پیش روی سازمان زیباسازی شهر تهران

شفافیت حلقه پنهان یا گم شده

نقدی بر تبلیغات محیطی شهر تهران

آلودگی بصری

راه و چاه برندسازی کالاهای ایرانی

شیوه‌های بازارسازی برای محصولات ساخت ایران

اروتیسم اگزجره در تبلیغات محیطی شهرهای ایران

آثار و پیامدهای بیلبوردها بر زندگی شهروندان

اروتیسم و تبلیغات شهری در تهران

عصرایران؛ علیرضا ربیعی راد- شهر تهران با بیش از دو هزار سازه تبلیغاتی در حاشیه ‌اتوبان‌ها و خیابان‌ها یک شهر تبلیغاتی بزرگ…

کاربرد دستگیره‌های تبلیغاتی

نگاهی بر تبلیغات پروموشنی

تاریخچه تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی را بی شک قدیمی ترین روش تبلیغاتی باید دانست. تبلیغات محیطی به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات…

تعرفه‌های نجومی تبلیغات محیطی در پایتخت

حمایت شورای ششم از تولید ملی

افتتاح نمایشگاه حجب

پیام مدیر عامل موسسه آوای صدرا رسانه بمناسبت میلاد حضرت زهرا و افتتاح نمایشگاه حجب در این روزهای مبارک میلاد…