بلاگـ

هر آنجا که شما خواهید دیده شوید
آوای صدرا رسانه » بلاگ » تبلیغات نادرست حاصل بی تدبیری کیست؟
17 دی 1400

تبلیغات نادرست حاصل بی تدبیری کیست؟

تبلیغات نادرست حاصل بی تدبیری کیست؟

پررنگ شدن بازار تبلیغات محیطی موضوع پر اهمیتی است که در آن رضایت مشتری و مخاطبین نقش اصلی را ایفا می کند.

ایجاد علاقمندی نسبت به یک محصول در مقایسه با جلب توجه دشوارتر است. مخاطب میبایستی بین پیام دریافتی و محصول مورد نظر، ارتباطی منطقی پیدا کند. اگر این ارتباط ایجاد نشود، تبلیغ بی نتیجه خواهد بود. محتوای پیام باید از نظر مشتری، قابل قبول و درست باشد تا به تدریج علاقمندی نسبت به محصول تبلیغ شده فراهم شود.

بسیاری از شرکت ها و یا سازمان ها از صفر تا صد تبلیغات خود را به آژانس های تبلیغاتی واگذار می کنند، گروهی دیگر تبلیغات را برنامه ریزی می کنند و سپس آن را برای اجرا در اختیار آژانس می گذارند. برخی تولید کنندگان برنامه هایی چون روابط عمومی، فروش مستقیم و…را نیز در نظر می گیرند که متولی اجرای بسیاری از آنها آژانس ها هستند.

حال اگر تبلیغاتی نابجا صورت گیرد، نام برند و شرکت تبلیغاتی زیر سوال میرود و نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. در این بین چه کسی مقصر است؛ سازمان تبلیغاتی یا مشتری؟

 

نقش شرکت تبلیغاتی در اجرای تبلیغات

مشاور یک شرکت تبلیغاتی در واقع نقش توصیه کننده ، برنامه ریز و ناظر را بر عهده دارد و بر اساس شناخت عمیقی که درون و بیرون شرکت مشتری کسب نموده است برای رفع مشکلات آن شرکت برنامه ریزی می کند و به مدیران آن شرکت در زمینه اجرای آن برنامه توصیه های لازم را ارائه داده و خود بر اجرای برنامه نظارت می نماید.

سازمان های که شرکت های تبلیغاتی را بعنوان یک پشتیبان مطمئن و مورد تایید انتخاب می کنند و تبلیغات خود را متکی به آژانس تبلیغاتی میدانند نقش کمی در اجرای تبلیغات خود دارند و در این وحله آژانس تبلیغاتی با تحقیق بازار هدف، می بایستی استراتژی های لازم را در نظر گیرد و صرف نظر از سودجویی و یا فروش صرفا رسانه خود برای کسب درآمد بیشتر عمل کند.

مشاوره درست در انتخاب رسانه، جانمایی تبلیغات، پیام تبلیغاتی، تصویر و اجرای هماهنگ کمپین تبلیغاتی و…از جمله مواردی است که آژنس تبلیغاتی باید بطور منسجم و هماهنگ انجام دهد و همچنین در این مرحله کیفیت و یا عدم کیفیت و بعلاوه بازدهی مطلوب، مورد توجه آژانس تبلیغاتی است.

 

سفارش آگهی به درخواست مشتری

بسیاری از شرکت ها در درون سازمان واحدی که امور تبلیغاتی را پشتیبانی کند را دارا هستند، به گونه ای که مواردی اعم از، تخصیص بودجه تبلیغات، طراحی شعار و لوگو برند و تعیین اجرای تعداد کمپین های و…را بعهده دارند.

بعبارتی کلیه پیش فرض های اجرای تبلیغات در این واحد پایه ریزی میشود و تنها برای انتخاب رسانه و نحوه اکران شرکت تبلیغاتی را برمی گزینند تا استراتژی های لازم را به مرحله نمایش بگذارند. اگرچه شرکت های تبلیغاتی همیشه امور مربوط به مشاوره و اجرای با کیفیت را بعهده دارند اما در این روش، بخش پر اهمیت تبلیغات، توسط مشتری صورت گرفته است و برخلاف قسمت قبلی، آژانس تبلیغاتی نقش کمرنگ تری را عهده دار است.

با این وجود بازهم نمی توان نقش آژانس تبلیغاتی را نادیده گرفت، چرا که رعایت اصول تبلیغاتی در اجرا، می تواند به محبوبیت برند بیافزاید و توجه مخاطبان را جلب نماید.

 

نتیجه گیری

رضایت مشتری در شرکت های تبلیغاتی نباید صرفا به جهت سود آوری و فروش رسانه باشد، در حقیقت رعایت اخلاق حرفه ای در این زمینه میتواند کمک شایانی در به یاد ماندن نام برند در بین مخاطبین ایفا کند، چرا که بسیاری از صاحبین کسب و کارآرزوی موفقیت و بزرگ شدن را در سر می پرورانند و در این راه مشاوران این افراد نقش بسزایی دارند.

بررسی کارایی تبلیغ یک کالا و خدمت، پس از آگاهی نسبت به برایند بسیاری از داده های ویژه هر کسب و کار باید انجام می شود و از نمایه های دیداری و شنیداری و راستی آزمایی آنها در همسویی با دانش بازاریابی و تبلیغات صورت گیرد.

از طرفی مشتریان نبایستی با بودجه کم، به دنبال ارائه تبلیغات مطلوب باشند، بلکه اثربخش ترین اقدامات با بودجه های نسبتا بالا و تبلیغات پی در پی است که می تواند نام برند را نه تنها در بین مخاطبین خاص بلکه بین همگان به خوبی معرفی نماید.