بلاگـ

هر آنجا که شما خواهید دیده شوید
آوای صدرا رسانه » بلاگ » کمپین تبلیغاتی چیست؟
17 دی 1400

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

واژه کمپین در سال های اخیر بسیار به کار برده می شود. دلیل آن هم رشد استفاده از فضای مجازی برای کارهای تبلیغاتی و جمعی است. واژه کمپین در لغت به معنی پویش و کارزار است و در حوزه تبلیغات به آن کمپین تبلیغاتی یا برنامه جامع تبلیغات می گویند.

کمپین تبلیغاتی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یک کمپین شامل مجموعه ای از فعالیت های هدفمند است که به صورت منظم، اجرا و پیگیری می شود. کلیه فعالیت های کمپین به گونه ای طراحی و سازمان دهی شده است که از طریق ارسال پیام های مشخص، متوالی و تکرارپذیر به مخاطبان هدف، منجر به تاثیر پذیری آنها شده و نگرش آنها را نسبت به یک محصول خاص یا یک جریان سیاسی تغییر دهد.

این تأثیرگذاری از طریق ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه های تاثیرگذار صورت گرفته و به دنبال آن واکنش های مورد انتظار به وجود خواهد آمد.

در واقع یک کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از برنامه های مستقل اما هماهنگ است که تمام حوزه های تبلیغاتی، رسانه ای، پیشبردی و روابط عمومی در مورد یک کالا، خدمت یا بنگاه اقتصادی را در رسانه های مختلف صوتی، تصویری، چاپی و محیطی پوشش می دهد. به صورتی که با یک محتوا و مضمون مشترک، اما پیام های متنوع و گوناگون در یک دوره زمانی معین و با بودجه ای مشخص برای دستیابی به هدف های کمی و کیفی معین طراحی و اجرا می گردد.

برنامه کمپین تبلیغاتی، طرح اولیه یا پیش نویسی است که مراحل طراحی و اجرای یک برنامه تمام عیار ارتباطات بازاریابی را شامل می شود که شرح وظایف و اقدامات را در هر مرحله از برنامه توسعه فروش یک محصول مشخص می کند.

یک معنای کمپین تبلیغاتی، استفاده از کانال های مختلف برای رساندن پیام تبلیغاتی است. به این صورت که یک پیام یکسان که از طریق رسانه های مختلف که در برخی مواقع ثابت هستند، به اشتراک گذاشته می شود.

کمپین چه کمکی به ما می کند

کمپین های بازاریابی به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بهترین استراتژی های پیشبرد فروش را برای محصولات و خدمات شرکت شناسایی کنند. چه پیشنهاد محصولات یا خدمات بدهید یا برنامه ای برای ترفیع محصول خود داشته باشید، کمپین بازاریابی می تواند شما را از طریق فرآیندها هدایت کند.

قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی خود را گسترش دهید، باید جایگاه شرکت خود را در بازار و جایگاهی که می خواهید به آن دست یابید را مشخص کنید. سپس کمپین تبلیغاتی خود را به گونه ای طراحی کنید که ارزش ها، ویژگی ها و مزایای محصولات یا خدمات شما قبل از برگزاری کمپین حفظ شده و حتی افزایش یابد.

به یاد داشته باشید کمپین تبلیغاتی بخشی از فرآیند طراحی کمپین بازاریابی است که تمرکزش بر انتشار پیام تبلیغاتی شرکت است. بنابراین باید این سه نکته را لحاظ کنید:

  1. باید خدمات و محصولاتتان را بازشناسی کنید. شرحی از خصوصیات و مزایای محصولات و خدمات تان، مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا، تمرکز بر خصوصیات کلیدی مثل قیمت گذاری، تمرکز و توجه به چگونگی ایجاد ارزش افزوده نسبت به رقبا تهیه کنید.
    به عبارت دیگر دانستن این موضوع که شما قصد دارید چه چیزی را بفروشید و چرا مردم باید آن را بخرند، بسیار مهم است.
  2. توجه به بازار هدفی که می خواهید شرکت و محصولات خود را آنجا معرفی و ایجاد تقاضا کنید. تعیین اینکه چه دسته ای از خریداران تمایل بیشتری به خرید محصولتان دارند و بعد تعیین و دسته بندی پرسونای مشتریان هدف با در نظر گرفتن ویژگی های جغرافیایی، سن، جنس، خانواده، درآمد، موقعیت جغرافیایی، سبک زندگی، الگوی خرید، هدف های خرید و علائق و در نهایت اینکه رشد و پیشرفت کار شما را چه کسی هدایت خواهد کرد.
  3. پیام خود را متمایز کنید. این کار باعث می شود هم پیام و تبلیغ شما در ذهن او باقی بماند و هم به صورت آگاهانه و ناخودآگاه در تصمیم گیری خرید او اثر بگذارید.